|
Het aanbod nodigt klaarblijkelijk niet voldoende uit tot internalisatie van dat lees- en taalaanbod. Het onderwijssysteem zoals we dat kennen werkt stap voor stap (bottom up) , van letters, naar woordjes, naar zinnen, naar lezen. Maar er zijn kinderen en volwassenen die via een andere weg denken, die primair vanuit hun rechter hersenhelft denken, dat zijn de beelddenkers. Zij hebben baat bij een groter plaatje, bij top down onderwijs. De wijze waarop Kootje Spek haar taalactiviteiten aanbiedt is heel beeldend en 'zintuigelijk', Deze manier van lezen helpt beelddenkers om vanuit de ervaring van een verhaal tot taalontwikkeling te komen. Het helpt taaldenkers om via de stapsgewijze opbouw van een boek tot een lichaamsgerichte (intrinsieke) ervaring te komen. Beeld- en taaldenkers worden uitgenodigd om hart en hoofd met elkaar te verenigen en zelfs met elkaar te laten communiceren. Zo wordt de lezer aangesproken als mens in zijn geheel (holistisch). Interesse in een workshop van Kootje Spek voor jouw school(organisatie) klik dan hier |