Kootje Spek ontwikkelde voor bibliotheek Landgraaf-Onderbanken het project Bibi de Biebjuffrouw. Doel van dit project is om het leesplezier en de taalontwikkeling bij jonge kinderen te stimuleren. Uiteraard moeten ouders hier ook bij betrokken worden.
Dit project kent meerdere onderdelen:
Schoolbezoekjes, leerling- en ouder inspiratie
doe-pakket* voor in de klas, de kinderopvang of thuis.
inspiratie filmpjes op de socials
podcast (in ontwikkeling)
De pakketten zijn voorzien van al het materiaal dat nodig is voor het spelen van de spellen en het uitvoeren van de opdrachten. Voor ouders die een pakket lenen in de bieb is dit alles ingepakt in een picknickmand met uiteraard het boek, een picknickkleedje + iets lekkers.
Bent u geinteresseerd in dit project als Bibliotheek of (maatschappelijke) organisatie klik hier
Zintuigelijk Lezen
Lezen is belangrijk voor iedereen want doormiddel van lezen blijft je woordenschat en taalontwikkeling op pijl. Stop je met lezen en schrijven dan neemt de taalvaardigheid af.
Zonder kennis van taal kom je moeilijk mee in de maatschappij. Je mist informatie en kunt daardoor bijvoorbeeld verkeerde of onnodige beslissingen maken.
De taalvaardigheid van kinderen en jongeren gaat achteruit, laaggeletterdheid en analfabetisme ligt op de loer. Ondanks dat er in het onderwijs veel aandacht wordt besteed aan taal en leesvaardigheid wordt lezen, schrijven en taal niet door iedereen (voldoende) op waarde geschat.
Kootje ervaart dat er een kloof is ontstaan tussen onderwijsbeleid, onderwijspraktijk en onderwijsbehoefte. Het aanbod nodigt klaarblijkelijk niet voldoende uit tot internalisatie van dat lees- en taalaanbod.
Het onderwijssysteem zoals we dat kennen werkt stap voor stap (bottom up) , van letters, naar woordjes, naar zinnen, naar lezen. Maar er zijn kinderen en volwassenen die via een andere weg denken, die primair vanuit hun rechter hersenhelft denken, dat zijn de beelddenkers. Zij hebben baat bij een groter plaatje, bij top down onderwijs.
De wijze waarop Kootje Spek haar taalactiviteiten aanbiedt is heel beeldend en 'zintuigelijk', Deze manier van lezen helpt beelddenkers om vanuit de ervaring van een verhaal tot taalontwikkeling te komen. Het helpt taaldenkers om via de stapsgewijze opbouw van een boek tot een lichaamsgerichte (intrinsieke) ervaring te komen.
Beeld- en taaldenkers worden uitgenodigd om hart en hoofd met elkaar te verenigen en zelfs met elkaar te laten communiceren. Zo wordt de lezer aangesproken als mens in zijn geheel (holistisch).
Interesse in een workshop van Kootje Spek voor jouw school(organisatie) klik dan hier